Home

Hvordan laver man en god overskift på sin LinkedIN-profil?

Du får eksempler på hvordan du kan skrive en god og fængende overskrift på din LinkedIN-profil. Jeg giver dig også 7 gode råd til din overskrift. Endelig får du en gratis mulighed for feedback på DIN LinkedIN-headline.

Så, nu er det tid til en masse eksempler.

Eksempler på, at gøre en forskel.

Når du har læst mine eksempler, så er det din tur.

Du gør en forskel.

Skriv hvordan i din LinkedIN-overskrift!

Med venlig hilsen

Morten Fogelstrøm, Jobcenterindsats

Først to klassiske eksempler på LinkedIN-headlines

Morten Viums LinkedIn headline viser Mortens særlige bidrag ved hjælp af to sætninger. Se resten af Morten Viums LinkedIn-profil ved at klikke på billedet.

Morten Viums LinkedIn headline viser Mortens særlige bidrag ved hjælp af to sætninger.

Morten Vium fortæller hvordan og med hvilke midler han hjælper sine kunder og klienter. Morten har valgt at skrive sit bidrag som sætninger. Morten har også inkluderet relevante søgeord, som han kan findes på: Kurser og foredrag, professionel networking, sociale medier og LinkedIN. De to sætninger er faktisk meget rige på nøgleord og alligevel er det lykkes, at formulere to sætninger som er værd at læse.

Bettina Wæde har en headline som indeholder flere nøgleord inden for et fokus på rekruttering.

Bettina Wæde har en headline som indeholder flere nøgleord inden for et fokus på rekruttering.

Bettina Wæde, som arbejder med rekruttering og som coach, har valgt en anden løsning, som fokuserer på nøgleord. Læg mærke til, at Betinnas nøgleord alle kredser om hendes spidskompetencer. De stritter ikke i alle mulige retninger. Om du vælger Mortens eller Betinnas eksempel – det er ikke afgørende. Du skal dog holde dig til kernen af det du kan.

Nu er det snart din tur.

Du skal give din LinkedIN-profil en ordentlig én på overskriften!

Men, først skal du have lidt mere inspiration. E-K-S-E-M-P-L-E-R:

5 eksempler på gode overskifter på en LinkedIN-profil

check-1-iconKey Account Manager skaffer din virksomhed nye kunder ved, at være en sælger, som oversætter kundens behov til holdbare løsninger. Særlig erfaring med IT-løsninger til offentlige virksomheder.

Kontorassistent med speciale i offentlig administration gør bunkerne mindre og borgerne glade. Særlig erfaring med skrive breve, som borgerne kan forstå.

HR Business Partner gør dine ledere i stand til at holde fokus på forretningen. Særlig erfaring med sparring om rekruttering og udvikling af ledere tæt på praksis.

Tekstforfatter skriver, så dine kunder eller brugere bliver engagerede. Mine tekster er gode venner med Google (SEO-optimerede). Særlig erfaring med Content Marketing både på print og web.

Jobkonsulent gør jobsøgende skarpe til jobsøgning. Særlig erfaring med at vejlede kandidaten til at opsøge virksomheder og skabe sit eget job eller aktivering.

Jeg har lavet alle disse overskrifter. Skal din være lige så god? Så bed om hjælp i kommentarfelt nederst på siden.

…men, hvilke gode råd bør du følge, når du skal lave din egen?

7 gode råd til din overskrift på din LinkediN-profil

Få en overskrift LinkedIN, som sælger dig bedre til både arbejdsgivere og i dit netværk. Det kræver lidt arbejde at skabe en skarp profil. Du kommer sikkert også til at eksperimentere med flere muligheder, før du rammer én overskrift, som er lige så god, som du er til dit job.

Få en overskrift LinkedIN, som sælger dig bedre til både arbejdsgivere og i dit netværk. Det kræver lidt arbejde at skabe en skarp profil. Du kommer sikkert også til at eksperimentere med flere muligheder, før du rammer én overskrift, som er lige så god, som du er til dit job.

1. Start med det vigtigste ord. Hvis du er Key Account Manager, så start med det og ikke med Resultatorienteret, topmotiveret og proaktiv Key Account Manager. Når folk læser din overskrift, så siger den ingen ting, hvis den starter med et tomt postulat. Desuden, så vises ofte kun starten af din overskrift, når der bruges “mouse over” og i visse typer af visninger på LinkedIN. Derfor skal det absolut mest sigende stå først i sætningen.

2. Brug gerne nøgleord (keywords) som er gængse i branchen. Det kan bl.a. være certificeringer (IMPA, PRINCE2,) eller et buzzword som LEAN. Hvis nøgleordet er tomme kalorier som “løsningsorienteret eller proaktiv”, så drop ordet.

3. Tænk på hvad en rekrutteringskonsulent vil søge på, når hun skal finde dig. Ring eventuelt til en online recruiter som kan fortælle dig, hvad hun søger på.

4. Du kan få inspiration til nøgleord (keywords), som går igen i de jobannoncer du svarer på.

5. Drop eller nedton tomme påstande eller (den bedste, proaktiv, mest kreative, topmotiveret, meget engageret). INGEN søger på netop disse egenskaber. Disse egenskaber afsløres (eller kan vises) helt andre steder (eksempelvis andre steder på din profil og i ansøgningen) og på andet tidspunkt i rekrutteringsforløbet (typisk i jobsamtalen).

6. Overvej fordele og ulemper ved at skrive at du er jobsøgende. Mange jobrådgivere siger, at du skal skrive: “Søger nye muligheder” eller “Jobsøgende” i slutningen af din profil.

FORDELEN ved dette er åbenlys i dit netværk: De ved, at du søger job, når du skriver det så klart. De kan derfor lettere være opmærksom på, at du har brug for netværket til at åbne døre. MEN: Det kan de også, når du kontakter dit netværk personligt, som jeg vil råde dig til. Bed om hjælp eller inspiration direkte hos den enkelte.

ULEMPE: Du spilder plads på information, som IKKE er et argument for at hyre dig.

7. Tjek om din overskrift kan bruges som en utra-kort elevatortale. Hvis svaret er ja, så er du på rette kurs. Hvis du remser alle de kompetencer, som du kan få plads til ind i overskriften, så går det galt. Når man siger, at man kan alt. Så kan man ingen ting. Undtagelsen er, hvis dine kompetencer er varianter inden for et tema – som i eksemplet med Betinna Wæde (tidligere i indlægget).

Så bliv skarp på dit KERNE-bidrag. Så sælger din profil. Så kan andre bedre anbefale dig i dit netværk. Så kan arbejdsgiverne se, hvad dit særlige bidrag er.

Få gratis feedback på din overskift på LinkedIN!

Skriv dit spørgsmål om din overskrift på din LinkedIN-profil i kommentarfeltet længere nede. Smid gerne et link til din profil, så kan jeg lettere spotte, hvad dine talenter er.

Bliv mere skarp.

Mere synlig.

Nu.

9 thoughts on “Få en skarp overskrift på din LinkedIN-profil

  1. Hej Morten

    Tak for tilbuddet🙂

    Min overskrift er ”Forbedringsagent der optimerer processer, forbedrer produkter og sikrer kvalitet – og dermed giver jer glade kunder”

    Jeg vil gerne høre, om du synes, den virker.

    Mvh
    Maria
    dk.linkedin.com/in/mariamolkerediin/

    • Hej Maria,

      Din overskift er ikke så ringe endda. Du har en spændende og vidtfavnende profil på LinkedIN.

      Du har et stort potentiale i at lave et summary af det du kan, som understøtter det, du gerne vil.

      Du kan også med fordel inkludere “call to action” i dit summary, så man nemt kan kontakte dig, når man nu har læst et summary af, hvad du kan hjælpe med.

      Forbedringsagent hedder nok “noget med konsulent”, hvis man skal finde dig på LinkedIN.

      Du skal simpelthen første hjælpe mig som læser af din profil med et summary, som lærer mig, hvordan jeg skal forstå alle dine spændende erfaringer.

      Hvis du kan opliste et par nøglereferencer eller anonyme eksempler i dit summary på cases, hvor du har “optimeret processer, forbedret produkter og sikret kvalitet”, så får du langt større gennemslagskraft med din profil.

      Din tilknytning til OfficeLab kan sikkert også dække over erfaringer, som fortjener en uddybning.

      Når du har skrevet 10-15 linjer i dit summary, som rammer plet med, hvad du kan trylle med, så er det langt nemmere at finde en super overskrift.

      Du er mere end velkommen til at vende tilbage, når du har arbejdet lidt videre.

      Med venlig hilsen
      Morten Fogelstrøm

  2. Kære Morten
    Jeg har lige prøvet at skærpe min overskrift på LinkedIn.

    I går havde jeg en god snak med Carsten Falk Petersen og han anbefalede mig også at tilbyde virksomheder kursus i at skaffe flere kunder, eller kommuner til at skaffe flere virksomheder til området vha storytelling, som jeg kan.
    Hvordan kan jeg få det ind som en kompetence i overskriften ?
    Storytelling er vel ikke et oplagt søgeord….???

    Med venlig hilsen
    Sanne

  3. Hej Morten.

    Det er et supergodt tilbud du kommer med her!🙂

    Jeg har forsøgt mig med flere forskellige overskrifter de seneste år, og har senest valgt en kompetence-fokuseret LinkedIn overskrift – som jeg desuden bevidst holder ultra-kort, netop i forhold til “mouse-over” situationerne:

    Specialist i arbejdsret med flair for HR, jura, sagsbehandling og formidling.

    Hele profilen finder du her:
    dk.linkedin.com/in/morsund/

    Jeg glæder mig til dine input.

    Mange hilsner
    Gitte

  4. Hej Morten,
    Jeg vil meget gerne have input til min overskrift…

    Flyttede til Sønderborg for 13 mdr. siden og har endnu ikke fundet jobbet som matcher mine kvalifikationer. Jeg er kraftigt begyndt at overveje om jeg skal tilbage til KBH området, og så må kæresten flytte med mig denne gang (han er selvstændig og kan sagtens arbejdet andet sted fra)

    Læste godt i artiklen at man ikke skal bruge ord som ‘jobsøgende’, men hvordan skal jeg så formulere mig?

    Håber du har tid til input til min profil?

    PFT

    De bedste hilsener fra Vicky Hansen-Schwartz

    https://www.linkedin.com/in/vickyhansenschwartz

    • Hej Heidi,
      Jeg har læst din LinkedIN-profil. Dit Jobindex-CV er kun tilgængeligt for virksomheder, som har oprettet sig hos Jobindex. Din kompetenceprofil er ikke særligt udbygget, så det kommer lidt an på, hvad det er, du specifikt kan og byder ind med.

      Men, jeg vover nu alligevel at komme med et par skud fra hoften:

      Øg salget, når jeg optimerer din webshop, hjemmeside eller online markedsføring.

      Flere kunder? Jeg optimerer webshops, hjemmesider, markedsføring.

      Marketingassistent skaffer mersalg ved optimering af online marketing.

      Mvh.
      Morten Fogelstrøm, Jobcenterindsats.

Læg en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s