Home

Jobsøgning for seniorer. Det lyder forkert, for hvad betyder alderen, når du søger job? Det burde ikke betyde mere end om, du har glat eller krøllet hår. Føler du dig ramt af aldersdiskrimination?

Lær af 6 råd, som hjælper dig videre i konkurrencen om næste job. Jeg påstår, at hvis du følger disse råd, så betyder din alder langt mindre.

Måske slet ingen ting. I-N-G-E-N-T-I-N-G.

God fornøjelse og lykke til.

Med kærlig hilsen

Morten Fogelstrøm, Jobcenterindsats.

(Illustration: Wikimedia Commons)

1. Maskér din alder på dit CV

Man har den alder man nu har. Den kan du ikke gøre noget ved. Du kan dog vælge at droppe den i dine ansøgninger og på dit CV.

Man har den alder man nu har. Den kan du ikke gøre noget ved. Du kan dog vælge at droppe den i dine ansøgninger og på dit CV. Billedkilde: Liftarn

Jeg har tidligere skrevet om børn, alder og civilstand på CV’et. Alder – væk med den. Totalt. I dit CV og i din ansøgning. Så kan man selvfølgelig se, at du har taget en uddannelse tidligt. Ja, man kan altid finde ud af det. Men du sikrer dig, at det ikke er det læseren fokuserer på. Jeg ser mange indlede både CV og ansøgning med deres alder. Det er lige så relevant at skrive, at man er rødhåret, venstrehåndet eller medlem af Dansk Cyklistforbund.

Kan man gøre mere for at skjule sin alder?

Ja. Overvej om du skal droppe din første ansættelse helt fra dit CV. Normalt mener jeg ikke, at man skal udlade ansættelsesforhold. Men, var jeg over 60 og havde jeg ikke succes med min jobsøgning, så ville jeg selv alvorligt overveje det. Men alt det andet skal optimeres først. Specielt dit CV og dine ansøgninger.

Skal man hellere melde sin alder klart ud?

”Jeg er 60 år, og jeg forventer mig mindst fem gode år endnu på arbejdsmarkedet”.

Jeg synes, at det leder læseren væk fra hvad du kan.

”Jeg er rødhåret, men jeg er ved at få grå hår, så jeg overvejer at farve det”.

Nej, vel. Hvis “seniorspørgsmål” melder sig, så tag snakken til jobsamtalen.

2. Gør dig lækker

Sørg for et godt billede og et pænt layout. Sørg for at de vigtigste er lettest at finde på CV'et.

Sørg for et godt billede og et pænt layout. Sørg for at de vigtigste er lettest at finde på CV’et. Du skal selvfølgelig IKKE pimpe dig selv med diamanter, nedringet bluse og bar mave…hvis du skulle være i tvivl. Foto: Kanarydiamonds

Jeg har tidligere skrevet om betydningen af at have gode fritidsinteresser på sit CV. Det gælder i høj grad seniorer som søger job. Boksetræning eller spinning som 60-årig – det sender i hvert fald et billede af en vital person til mig. Et moderne vellignede billede på dit CV, måske en frisk farve som klæder dig, nyklippet og klip 10 år af din alder med farvet hår. Måske træder jeg over en grænse med mine idéer. Men hvis de små marginaler tipper over til din fordel; er det så ikke værd at overveje?

Normalt står fritidsinteresser sidst i dit CV. Som jobsøgende senior vil jeg overveje at smide dem på side ét. Dine fritidsinteresser kan komme ind efter et målrettet resumé og highlights fra dine kompetencer. Det er bestemt et eksperiment værd.

3. Ryd op i dit CV – ellers ved ingen hvad du kan

De fleste har et CV på to til tre sider. Download min CV skabelon i Word og skab dit eget "super-CV".

Et CV som prøver at være alt, viser intet. Lav mindst ét CV til hvert type af job som du søger. Læs mere om CV.

Hvad er det lige du kan særlig godt? Hvis du tilbyder alt, så får du intet. Hvis du kan alt; så kan du intet. Lidt barskt. Men sandt.

Lav et CV til hvert type af job

Hvis du kan søge tre forskellige jobs: Som receptionist, som telemarketingmedarbejder og som regnskabsmedarbejder og du bruger samme CV, så er det svært at blive taget alvorligt i alle tre kategorier. Lav et CV til hvert type af job.

1000 ad hoc-opgaver grumser dit CV

Hvis du er type af medarbejder som har haft 1000 ad hoc-opgaver undervejs, så kommer du let til at gøre dit CV grumset med alle disse mange forskellige arbejdsopgaver. Måske stritter det i alle retninger, det flytter fokus, fra det som er kernen i jobbet. Arbejdsgiver kan også vælge dig fra fordi han forventer, at du har brug for stor variation i jobbet – noget som han slet ikke kan tilbyde. Mennesker med erfaring har mange ting som kan puttes på CV’et. Ofte FOR mange. Læg mærke til jobannoncen, hvis jobbet ikke tilbyder stor variation, så skal du heller ikke. Du skal matche – ikke overmatche. Du kan luse ud i CV’et og kun have 3-4 hovedarbejdsopgaver under hvert job. Så kan du skrive dem som punktopstillinger og ændre rækkefølgen ud fra hvad der efterspørges i jobannoncen.  Lær hvordan du bruger punktopstillinger, når du skal målrette dit CV.

4. Vær moderne i dit CV og i din ansøgning – ellers dumper du i jobsøgning

Hvordan viser man, at man er selvstændig og resultatorienteret i ansøgningen? Find eksemplerne her, download dem og tilpas dem til din egne ansøgninger.

Hvordan viser man, at man er selvstændig og resultatorienteret i ansøgningen? Find eksemplerne her, download dem og tilpas dem til din egne ansøgninger.

Det er moderne at svare på jobannoncen. Det er moderne at undgå alderen i ansøgningen. Det er moderne at bruge et CV, som gør det let at overskue dine kompetencer. Find en brugbar CV-skabelon.

Drop klichérne

Det er moderne at droppe alle floskler i ansøgningen. Drop de gamle og formelle formuleringer som ”jeg søger hermed”, ”jeg tillader mig hermed”, ”Det er med stor interesse”. Fortæl hvorfor SPECIFIKT at du søger jobbet. Målret og motivér din ansøgning.

Brug eksempler i stedet

Brug eksempler i din ansøgning. Gerne så de siger noget om, hvordan du vil udfylde jobbet. Vær specifik, konkret og beskrivende. Undgå postulater som ”jeg er energisk, fleksibel og lærenem”. Dem gider ingen læse. E-K-S-E-M-P-L-E-R skal der til.

5. Vær klar til netværk i jobsøgningen – ellers er det spild af alles tid

Præsentationsrunder i netværk kan godt give job. Men, de fleste gange sker det ikke. Læs om hvordan du får job via netværk - allerede i præsentationsrunden.

Netværk kan godt give job. Men, de fleste gange sker det ikke. Læs om hvordan du får job via netværk – allerede i præsentationsrunden, når du er forberedt.

Har du en skarp profil? Check. Som er let at forklare, så andre forstår den? Check. Betyder det så at dit CV er stramt og let at overskue? Check. Ved du hvad du har brug for? Check. Tør du bede om hjælp? Check. SÅ er du klar til at bruge netværk i jobsøgningen.

For mange kaster sig ud i at bruge netværk i jobsøgningen uden at være forberedt. Det er ikke særligt effektivt, og det tager opmærksomheden fra den almindelige jobsøgning.

Jeg er en stor fortaler for jobsøgning via netværk. Brug de gode råd og gør dig klar til en effektiv præsentationsrunde. Når du er klar på hvad du kan og vil, så skal du lære at ringe og booke en jobsamtale. Gør det.

6. Bliv god til traditionel jobsøgning, før du bruger meget energi på uopfordrede ansøgninger og netværk

12 gode råd til det jobsøgende menneske

Jobsøgning er en læreproces. Livet er en læreproces. Her kommer 12 gode råd til livet som jobsøgende menneske.

Mange jobrådgivere siger, at seniorer skal søge job via uopfordrede ansøgninger og at de skal bruge deres netværk. Min er erfaring er at de seniorer, som oplever de største problemer med at komme til jobsamtale på traditionel vis – det vil sige via ansøgninger på opslåede jobs, faktisk er dem som har sværest ved at benytte sig af uopfordrede ansøgninger og netværk. Så ved at give vedkommende dette råd, kan man faktisk gøre større skade end gavn for jobsøgningen.

Hvorfor hænger det sådan sammen?

Det er svært at sige. Men hvis man ikke slår igennem med sin almindelige jobsøgning, så skyldes det ofte ikke alderen, men en for bred profil og uskarpe ansøgninger og CV. Det gælder for alle. Også for seniorer. Særligt for seniorer der ofte har MEGET på deres CV.

Hvad kræver det at søge uopfordret? Det kræver en SKARP profil, SKARPE ansøgninger og gode evner til at målrette. Lige præcis det som vedkommende mangler i sin almindelige jobsøgning.

Hvordan med rådet om at bruge sit netværk?

Hvis du har en bred ulden profil, så er du sværere at hjælpe. Punktum.

Lær at forklare, hvad du kan.

Vær moderne og skarp.

Så de alle kan se,

at du er god.

Den bedste.

Øv dig.

Få flere tips til din jobsøgning

Tilmeld dig gratis med din e-mail længere nede. Jeg spammer ikke og du kan let framelde dig.

Læg en kommentar

