Home

Hvordan viser man, at man er selvstændig og resultatorienteret?

 

Det gør man ved hjælp af eksempler i ansøgningen. Download en masse gode eksempler til din ansøgning (pdf), som du selv kan arbejde videre med. Det er slut med at PÅSTÅ er du er god; nu skal du VISE at du er god!

Alle kan påstå at de er dynamiske og omstillingsparate, men hvordan slipper man af sted med vise sine personlige kvalifikationer, uden at det bliver et tomt postulat? Læs om hvordan man i praksis svarer med eksempler i ansøgningen.

“Grundlæggende skal du svare med eksempler som illustrerer dine pointer. Du skal undgå tomme påstande og floskler, hvor du nøjes med at opstille en række positive egenskaber, som du besidder.”

Morten Fogelstrøm, Jobcenterindsats

Her kommer fem forskellige varianter af eksempler i ansøgningen. 

 

5 typer af svar, hvor du viser, hvad du kan med eksempler i ansøgningen

 

1. Du påstår, at du er dynamisk og målrettet

Dette er en gratis påstand som mange bruger. Den har ikke den store gennemslagskraft i en ansøgning.

Eksempel: Jeg arbejder dynamisk og målrettet i mit arbejde

 

2. Du siger, at andre siger, at du er dynamisk 

Denne metode er ikke så tosset endda. Du låner andres vurdering af dig og den tæller mere end din egen vurdering af dig selv.

Eksempel: Jeg får ofte at vide af kollegaer, at jeg er dynamisk og målrettet i mit arbejde.

Metode 2 bør foretrækkes fremfor metode 1.

 

3. Du lader en arbejdsopgave fortælle, at du er struktureret og en holdspiller

Du viser indirekte dine personlige kompetencer ved at komme med eksempler på dine arbejdsopgaver. Fx vil sætningen nedenfor sandsynliggøre, at du har visse evner inden for planlægning og gode samarbejdsevner. Men det afhænger af læseren og vi ved ikke hvad ham eller hende forstår, da arbejdsindholdet ikke kan kobles til personlige kompetencer direkte.

Eksempel: Jeg har erfaring med projektledelse og projektstyringsværktøjer. Jeg har styret og koordineret flere projekter inden for X-indsats sideløbende. Jeg har fået god feedback fra både ledelsen og mine kollegaer.

Metode 3 er egentlig en ok metode til at vise hvad man kan. Problemet er at denne typer af eksempler har det med at blive genbrugt fra ansøgning til ansøgning. Hvis du genbruger sætninger eller hele afsnit i din ansøgning, så risikerer du, at de ikke passer særligt godt til jobannoncens krav og spørgsmål.

 

4. Du viser dine evner, når du kobler din påstand med et eksempel

James Bond har en gang sagt: “Action speak louder than words”. Det samme gælder, om det du vil sige om dig selv i en ansøgning:

Eksempel: Jeg kan vise, at jeg er resultatorienteret ved at jeg i mine jobs som sælger har udviklet og forfinet min salgsrapportering, så det er muligt at justere salgsindsatsen til en mærkbart større effekt. Som sælger hos Dytbåt A/S betød denne brug af salgsstatistik, at jeg kunne udsøge de mest relevante nye kunder. Det betød at jeg med samme indsats solgte 30-50 % mere end de andre gode sælgere.

Metode 4 kobler din påstand med et eksempel, der viser, at du svarer konkret på jobannoncen og det virker normalt ret godt i en ansøgning. Det bliver dog endnu bedre, hvis du kobler dine kompetencer til noget du vil gøre i jobbet når har fået det! Her kommer vi til metode 5:

 

5. Du viser dine evner, når du kobler dine kompetencer til konkrete tiltag i det nye job

Eksempel: Jeg ved, at jobcentrene står over for udfordringer med den kommende lovgivning. Jobcentrene skal blandt andet klare en masse opgaver som ofte er blevet håndteret af andre aktører. Det gælder fx evner til at klæde de jobsøgende borgere på i forhold til jobsøgning – herunder CV, ansøgninger og træning i at skabe kontakt til virksomheder. Min erfaring med at skabe undervisningsmateriale og træne kollegaer i undervisning og workshops vil komme jer til gavn i Jobcenter Korsbæk, hvis I vælger at samarbejde med mig.

Læg mærke til at eksemplet ovenfor starter med en udfordring i virksomheden. Dernæst kobler man sig selv på som en løsning. Du tager med andre ord udgangspunkt i virksomhedens udfordringer, jobbet og jobannoncen og IKKE i dine erfaringer. Dine relevante erfaringer kommer først ind, som et svar på en konkret udfordring. Den måde at skrive ansøgninger på virker super godt på læseren. Du viser, at du har forstået virksomhedens behov, og du bringer dig i spil til jobbet med et passende, troværdigt og konkret eksempel i ansøgningen.

Download flere eksempler til din ansøgning (pdf), som du selv kan arbejde videre med:

Vil du blive bedre til at vise hvad du kan? Så find eksempler på hvad du kan skrive i din ansøgning her (hvis du klikker på grafikken herover). Download en lang række eksempler, som du bør gemme og lade inspirere af i dine nye ansøgninger.
Vil du blive bedre til at vise hvad du kan? Så find eksempler på hvad du kan skrive i din ansøgning her (hvis du klikker på grafikken herover). Download en lang række eksempler, som du bør gemme og lade dig inspirere af i dine nye ansøgninger.

 

 

 

Vil du have flere gratis råd om jobsøgning og eksempler, som du kan bruge i dine ansøgninger?

Så tilmeld dig med din e-mail længere nede. Jeg spammer ikke og du kan nemt afmelde dig igen. Lykke til.

2 thoughts on “Sådan svarer du med eksempler i ansøgningen

Læg en kommentar

