Home

Hvordan kan man bruge succeshistorier i jobsøgningen?

Hvordan lærer dit netværk (eller din kommende arbejdsgiver), hvad du kan, så dit netværk bliver ambassadør for dig? Det sker alt sammen ved hjælp af succeshistorier som formidler dine bidrag. De 5 tips til succeshistorier som giver job, finder du sidst i artiklen.

Alle kan påstå at de er kreative, ansvarsfulde, tillidsvækkende, dynamiske og dygtige. Men ikke meget kan slå en god historie, som viser at der er dækning for de store ord. Lær her hvordan historier virker overbevisende og er vejen frem, når du vil i job.

Alle kan påstå at de er kreative, ansvarsfulde, tillidsvækkende, dynamiske og dygtige. Men ikke meget kan slå en god historie, som viser at der er dækning for de store ord. Se hvordan historier som virker overbevisende er vejen frem, når du vil i job; enten det er via netværk eller når du virker overbevisende til jobsamtalen.


Hvordan giver succeshistorier mig job?

Succeshistorier kan give dig job ved at de leverer overbevisende – men ikke blærerøvsagtige – argumenter som sælger dig til en jobsamtale; eller som hjælper dit netværk med at blive gode ambassadører for dig.

Du skal også bruge dine succeshistorier inden for andre områder af din jobsøgning. Du kan med fordel bruge disse historier – i kortere form – i dit CV og i dine ansøgninger.

Succeshistorierne vil også bidrage til at styrke din selvtillid og dit overskud i en række kritiske situationer – ikke mindst når du deltager i en jobsamtale.

Hvad er en succeshistorie?

En succeshistorie, er den historie du skal fortælle, som er svaret på, hvordan du løser de hovedopgaver eller de kritiske opgaver som et givent job indeholder. Succeshistorien spiller derfor den rolle, at sandsynliggøre at du kan løse en hovedarbejdsopgave – eller måske ligefrem en kritiske opgave i jobbet  – på en hensigtsmæssig måde.

Hvad er fordelen ved at bruge succeshistorier?

Fordelen ved at bruge en succeshistorie er overvejende at du VISER at du kan noget – frem for blot at PÅSTÅ at du kan noget. Ved at bruge en historie – eller en anekdote om man vil – illustrerer du at du besidder visse kompetencer på en mere troværdig og indirekte måde.

Kan du give et eksempel på arbejdsopgaver og succes?

Et hvert job indeholder en række hovedarbejdsopgaver. Hvis du for eksempel søger jobbet som sælger, så handler den overordnede opgave naturligvis om salg. Men denne opgave dækker typisk over en række kritiske delopgaver som for eksempel: Hvordan evner du at skaffe nye kunder? Hvordan fastholder du en god relation til dine eksisterende kunder? Hvordan gør du dine kunder til ambassadører for virksomheden eller dit produkt? Hvordan kan du håndtere en utilfreds kunde, så vedkommende igen bliver tilfreds og måske oven i købet en endnu bedre kunde? En succeshistorie skal gerne fremstå med en konklusion om, at man er god til at klare disse opgaver.

Hvis en hovedarbejdsopgave handler om ledelse, så vil der være en række interessante og kritiske delopgaver. Hvordan sikrer du dig, at dine medarbejdere er motiverede og produktive? Hvad gør du når de ikke er? Hvordan evner du, at skabe en følelse af holdånd og fællesskab?

Hvad er opskriften på en succeshistorie?

succeshistorier opskriftEn succeshistorie skal handle om at løse en opgave for nogen i en konkret sammenhæng, hvor man handler og skaber en effekt til gavn for en eller flere.

Kan du give mig et eksempel på en succeshistorie?

Jeg kan da prøve. Jeg vil bidrage med en af mine egne succeshistorier. Hvorfor ikke tage en succeshistorie om både salg og ledelse, da eksemplet ovenfor handlede om begge dele.

Eksempel på en succeshistorie inden for salg og ledelse

Scenen for historien

successhistorier eksempelJeg overtager jobbet som telemarketingchef på et forlag. Ansvaret er mit alene for to supervisorer og for 16-18 phonere. Jeg refererer til salgs- og marketingsdirektøren. Medarbejdergruppen består af unge mennesker som typisk er under uddannelse. Opgaven handler om at kunne sælge abonnementer og gennemføre kundeinterviews via telefonen.

Udfordringen er, at salget skal op og personaleomsætningen skal ned

Udfordringen er at arbejdet er præstationsorienteret, det er monotont og at salget svinger op og ned. Normalt er der en stor gennemstrømning af medarbejdere i denne type af jobs. Salget skal op og medarbejderne skal gerne blive i jobbet.

Det er demotiverede at have mål som er uden for rækkevidde. Så jeg justerer hele tiden målene op og ned, alt afhængigt efter hvor svært det er at skabe resultater. Medarbejderne tager godt imod at målene er situationstilpassede og både udfordrende og realistiske.

Der er store forskelle på de bedste sælgere og resten. Nogle trækker mere i forhold til salget og andre er med til at skabe den gode stemning som gør at de andre – herunder topsælgerne – stadigvæk synes at det er sjovt at gå på arbejde. Jeg fortæller sælgerne individuelt, at de alle bidrager med noget som er vigtigt for helheden. Selvom de ”bare” er studenteransatte, så får de individuelt opmærksomhed ved feedback og påskønnelse af deres indsats.

Medarbejderne inddrages i hvordan de skal forkæles med små symbolske goder som frugt, snacks, en flaske vin og løbende sociale arrangementer, hvor udgifterne afholdes af afdelingen. Jeg fortæller dem, at der afsat et fast beløb til at forkæle dem, men at de selv har indflydelse på hvordan pengene skal bruges.

Medarbejderne præsterer en stor forbedring af salget, samtidigt med at alle sælgere er på samme faste timeløn. Kun én sælger stopper i løbet af ét år. Både topsælgerne – og de medarbejdere som præsterer mere almindeligt trives med dette. Chefen overlader trygt ansvaret til mig og nævner, at han regner med at anbefale mig videre i sit netværk til et endnu bedre job i en udfordrende stilling som management konsulent i en af de førende konsulenthuse, når den tid kommer.

Kan du give mig 5 tips til succeshistorier som giver job?

 

succeshistorier 5 tips1. Brug succeshistorier i din jobsamtale, der hvor du vil bliver spurgt om en stærk side. 2. Brug også en succeshistorie, der viser hvordan du kompenserer for en af dine svage sider. 3. Find mindst 5 succeshistorier som svarer på de vigtigste krav til det job du søger. 4. Fortæl historien, trim historien og del historien med dit netværk; Så skaber du ambassadører som matcher dig med dit næste job. 5. Lad om muligt succeshistorierne være som eventyr, hvor moralen ligger i selve fortællingen.

Flere artikler om job via netværk

Hvis du vil i job via netværk, så prøv at booke et kaffemøde. Sådan siger du, når du ringer og skaffer et job via netværk.

7 gode råd til at skabe job via netværk. Hvordan kan man skabe sit eget job? Få de bedste hemmelige tricks på hånden.

5 trin til præsentationsrunder som giver job Læs, lær og download en guide til at få job via netværk – allerede i præsentationsrunden.

Vil du have flere jobsøgningstips?

Tilmeld dig med din e-mail længere nede. Jeg spammer ikke og du kan nemt afmelde dig.

2 thoughts on “5 tips til succeshistorier som giver job

Læg en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s