Home

Skift Karriere ved at få indsigt i dine talenter

Mangler du inspiration til dit karriereskifte? Så find dine stærke sider nu!

Hvordan gør jeg det? Du læser bogen Strengths Finder 2.0 som er alle penge værd. Jeg læste bogen for mere end 10 år siden da hed den Now, Discover Your Strengths og var en bog henvendt til ledere. Det er en bog som jeg har anbefalet til mange ledere og kursister igennem årene. Hvorfor? Fordi du bliver et gladere og mere produktivt menneske, hvis du baserer dit liv på det du er bedst til.  I stedet for at spørge: ”Hvad kan jeg blive?” Burde vi måske spørge til vores stærke sider først? I stedet for at kompetenceudvikling handler om at fylde et ”kompetencegap”, så burde vi måske snarere tage udgangspunkt i menneskers kombination af stærke sider. Brug bogen som inspiration til karriereudvikling og karriereskifte – eller blot til at blive gladere og mere produktiv i dit nuværende job. Glæd dig til et smukt eksempel på hvordan et karriereskifte – baseret på et menneskes stærke sider – kan se ud.

Min omtale af bogen kommer mere end 10 år for sent. Til gengæld har jeg refereret til bogen i mere end 10 år i min undervisning inden for ledelse, motivation og jobsøgning. Sat lidt på spidsen: Hvor mange boganmeldelser er baseret på mere end 10 års brug af en bog? (overdrivelse fremmer forståelsen) 😉 Bogen er baseret på et omfattende analysearbejde og en simpel idé:

Du får mere glæde og højere ydeevne, hvis arbejder med udgangspunkt i dine stærke sider

På baggrund af omfattende analyser har Gallup fundet 34 stærke sider, som alle kan bruges i erhvervslivet. De stærke sider er en del af din personlighed. Du kan ikke lade være og der kommer ikke noget godt ud af prøve at undertrykke dine stærke sider. Tværtimod. Du går glip af glæde og høj ydeevne, så det er nærmest dumt ikke at ”play your strengths”.

Gør du hver dag det du er bedst til på jobbet?

Dette spørgsmål er et blandt 12 spørgsmål som Gallup har fundet som blandt de mest afgørende, hvis vi skal vise en statistisk sammenhæng mellem bløde HR-spørgsmål (work engagement) og bundlinje og produktivitet. Det vil sige at spørgsmålet om at bringe medarbejdernes talenter i spil, naturligvis er vigtigt for andre end medarbejderne. Men nu tilbage til snakken om talenter (stærke sider) og karriereskift:

Eksempel: Karriereskift baseret på stærke sider

Strengths Finder 2.0 kan bruges til inspiration til karriereskift. Så jeg starter netop med at fortælle dig om et eksempel fra bogen, som jeg husker mere end 10 år efter at jeg læste den:

En kvindeligt journalist lavede et skift i karrieren til omsorgsmedarbejder på et hospice. Det lyder umiddelbart som et meget stort skifte. Men jobskiftet er noget mindre, når vi ser på de underliggende faktorer for hendes succes i begge job: Hendes stærke sider. Som journalist er mindst to ting afgørende. At du kan få den interviewede til at få sig til at føle sig godt tilpas, og at du også evner at styre og stille ubehagelige spørgsmål. Denne journalist havde både ”empathy” og ”command” i sine signatur talenter. Empatien gør at hun kan få mennesker til at føle sig møde og skaber tillid via denne god kontakt. Hendes talent for at kunne tage kontrollen og sige det nødvendige, gør det samtidigt muligt at lave et skifte til et job som kræver nogle at de samme stærke sider.

Læs beskrivelser og eksempler på de 34 stærke sider

Tænk, at jeg som læste bogen for mere end 10 år siden,  stadig kan huske mine fem signatur styrker. Jeg lavede et ord af forbogstaverne fra mine fem stærkeste sider. AIMSC. Jeg udtalte det som AIMS C. Altså ”mål” på engelsk og C – blot for at skabe en huskeregel. Forbogstaverne dækker over Activator, Ideation, Maximizer, Strategic, Command. Hvis du køber bogen, så følger der en onlinetest med, som du kan tage én gang per bog. Testen kan tages på alle de store hovedsprog.

Her kan du læse en beskrivelse af de 34 talenter (åbner et pdf-dokument i et nyt vindue), hvis du vil vide lidt mere om hvad de mange talenter dækker over.

Mere om Strengths Finder 2.0

På Gallups hjemmeside om Strenghtsfinder finder du dette gode citat fra Benjamin Franklin:

“Hide not your talents. They for use were made. What’s a sundial in the shade?”

Læs mere om bogen på Gallups hjemmeside.

Skulle du have fået lyst til at købe bogen kan du bruge Saxo.dk som er billigst i skrivende stund. Det kan du tjekke på en prissammenligning på bogpriser.dk.

Selv købte jeg oprindeligt bogen på den engelske Amazon, som den gang var langt billigere end køb via Danmark. Du kan selv se om det kan betale sig – specielt hvis du alligevel skal købe andet fra Amazon. Ellers er Saxo.dk nok mit bedste bud.

Brug dine stærke sider i jobsøgningen

Jeg tror, at en øget indsigt det enkelte menneskes talenter rummer et potentiale til større arbejdsglæde og bedre performance. Denne indsigt kan naturligvis også bruges i jobsøgningen. Måske kan der ligge en relevant øvelse i at koble sine ”top 5 stærke sider” til de vigtigste krav til jobbet?

Brug stærke sider i dine tanker om et karriereskifte…

Jeg tror på, at en indsigt i egne talenter kan åbne døre til andre områder og jobfunktioner end dem som du primært har erfaring med – helt parallelt til eksemplet med journalisten. Hvis du selv har lavet et karriereskifte som du vil dele med os andre, så smid en kommentar længere nede. Jeg vil med kyshånd tage imod din historie.   Hvis du allerede har taget testen og ønsker et bud på hvad du kan bruge dine talenter til, så del dit spørgsmål med os andre i en kommentar.

…brug også dine stærke sider til at øge din arbejdsglæde i dit nuværende job

Mine top 5 talenter (Activator, Ideation, Maximizer, Strategic, Command) er ikke alle nogen som peger lige meget på det job jeg har i øjeblikket (jobkonsulent). Så hvordan kan man bruge sit ”overskudstalent” fx det faktum at jeg får mange idéer og at jeg får energi fra at dele dem med andre (Ideation)? Det er her min blog kommer ind. Jeg kan her få afløb for flere af mine talenter i min fritid. Jeg kan på sidenhen på passende vis dosere det ind i en sammenhæng på mit arbejde, hvor det ikke støjer, og hvor der er plads til eller en efterspørgsel på mit talent.

Det ideelle ville naturligvis være, hvis en arbejdsplads havde mere plads til innovative tiltag, men det kan der være mange gode grunde til at den ikke har. Pointen her er ikke at forandre sin arbejdsplads, så den passer til en selv, men at skabe arbejdsglæde inden for de nuværende rammer ved at anvende sine stærke sider på en måde hvor de bliver ens medspiller frem for modspiller.

Hvordan kan vi anvende vores stærke sider i jobsøgningen?

At booste sin arbejdsglæde ved at bruge sine stærke sider, bliver emnet for et kommende indlæg på min blog. Men, det vil være interessant også at se på arbejdsglæde og talenter fra en jobsøgende kandidats perspektiv. Altså: Hvordan kan et menneske som er vant til at bruge sine top 5 talenter på jobbet, benytte de selvsamme talenter  i sin jobsøgning? Hvis du ønsker, at få nys om kommende indlæg og artikler fra min blog, så kan du tilmelde dig med din e-mail og få en notits hver gang der er nyt (tilmeld dig længere ned på siden). Du kan også læse min artikel om vigtigheden af af, at bruge sine succeshistorier i jobsøgningen.

Overvejer du et karriereskifte?

Læs hvordan et job med løntilskud kan være din trædesten i din nye karriere.

Karriereskift med job med løntilskud og brug det som en trædesten til dit nye job.

Karriereskift med job med løntilskud og brug det som en trædesten til dit nye job.

Del med andre mennesker. Hvis du kender til mennesker i dit netværk, som vil have gavn af at få et større indblik i sine talenter og stærke sider, så del dette indlæg med dem. Måske kan du give disse mennesker mulighed for større arbejdsglæde, inspiration til et karriereskifte, større selvindsigt eller en styrket tro på eget værd? Det koster kun at du deler.

6 thoughts on “Skift karriere ud fra dine stærke sider

  1. Kære læser,

    En venlig sjæl på LinkdIN har fortalt mig om en gratis test af samme type som Strengths Finder 2.0. Jeg har endnu ikke selv prøvet testen, men her kommer linket hvis du har mod på at udforske dine stærke sider:

    https://www.viame.org/survey/Account/Register

    Hvis du prøver testen, er du mere end velkommen til at smide en kommentar herunder med din feedback. Hvis du har prøvet begge test, vil det være interessant og se hvor enige de to tests mon er?

    Kh.
    Morten Fogelstrøm

  2. Hej Morten
    Ja, det var en rigtig spændende artikel. Den bog må jeg også have fingre i.
    Jeg fandt en lignende test, hvor de påstår, at deres test er meget tæt på den originale – se http://freestrengthsfinder.workuno.com/

    Derudover har de en personlighedstest og en beskæftigelsestest og tager man dem alle tre kan man så tilkøbe en dybere analyse af, hvilket job man med sine styrker og personlighed ville passe godt ind i…

    Mine fem stærkeste styrker er:
    1. Learner
    2. Consistency
    3. Belief
    4. Includer
    5. Relator

    Hvor mon jeg passer ind – nogen bud?

  3. Hej Morten
    Lige det jeg manglede i min søgen efter nye karrieremuligheder, og skal helt sikker prøve at få fat i bogen.

    Har prøvet begge ovenstående test, som ikke helt kommer frem til samme resultat, men er dog nået frem til et resultat der hedder:

    Includer
    Relator
    Belief
    Empathy
    Discipline

    Hhmmm – så kan jeg tygge lidt på den! :o)

Læg en kommentar