Home

Syv gode vaner bogomslagJeg anbefaler en bog som har hjulpet mig til at hjælpe mange andre mennesker. Den kan blandt mange ting fortælle os: Stop med at bekymre dig om ting du ikke kan ændre. Brug mere tid på ting du kan ændre. Gammel visdom som vi godt kan tåle at høre igen. Specielt hvis vi er jobsøgende, hvor den jobsøgende kandidat er omgivet af nok så mange ting som ikke lige står til at ændre.

Syv gode vaner.

Hvis du mangler idéer til ferielæsning, så læs her. Jeg vil anbefale en moderne klassiker inden for selv-ledelse nemlig Stephen R. Covey’s ”Syv god vaner”. Den kan findes i paperbackudgave i de fleste boglader til smid i nakken pris. Hvis du kender bogen til hudløshed, så bør over med mig. Jeg stødte selv på bogen første gang for ca. 10 år siden. Bogen har gået sin sejrsgang over det mest af verden. Jeg vil komme med et lille eksempel hvad jeg har brugt bogen til som ledelseskonsulent og nu som jobkonsulent: Til at vende folk til at bruge krudtet på ting de selv kan påvirke.

Vi bruger for meget tid på ting vi ikke kan påvirke.

Covey snakker et sted om ”Circle of Concern” og Circle of Influence”. Med det mener han at man kan skelne imellem alt det som interesserer os illustreret ved en stor cirkel. Inden i denne cirkel tegner han en noget mindre cirkel. I den store cirkel kan der være ”jeg ønsker mig et opsving, så der kommer nogle flere jobs” eller ”kunne de ikke bare skabe fred i mellemøsten”. Begge emner er legitime og vi kan håbe på at der sker noget; både at der kommer mere gang i hjulene i Danmark og at de dog burde besinde sig og finde fred i mellemøsten. Vi kan investere opmærksomhed og store følelser i ”Circle of  Concern”, men har ikke den store indflydelse som enkeltpersoner.

Brug dit krudt på ting du selv kan påvirke.

Syv gode vanerCovey siger, at hvis du bruger de meste af din energi på ting som du kan påvirke, så vil din ”Circle of Influence” faktisk vokse og vokse i retning af alt det du interesser dig for men ikke umiddelbart påvirke. Vi kan tage springet og starte en ny virksomhed, og vi kan støtte andres gode idéer for at sætte gang i hjulene. Vi kan ikke alene som enkelt individer skabe fred i mellemøsten, men vi kan måske skabe et godt naboskab og en bedre by der hvor vi bor.

Vi kan ikke skaffe jobs til alle i denne gruppe sådan ”over night” , men vi kan dele vores viden og vores inspirationskilder med andre. Du bør finde dit bidrag til verden og komme i gang med dele ud af det du kan i dit netværk.

Jeg opfordrer alle, som er blevet inspireret af en bog til at dele denne glæde med andre ved at anbefale den i en kommentar herunder.

Du kan også læse en af de mest populære artikler på min blog “12 gode råd til det jobsøgende menneske”:

12 gode råd til det jobsøgende menneske

Læg en kommentar

