Home
Hvordan kan du få en jobsamtale via mødebooking? Brug dette manuskript

Hvordan kan du få en jobsamtale via mødebooking? Læs artiklen og brug eksemplets manuskript til at skabe dit helt eget. Happy jobhunting!

Kan du få den næste jobsamtale med mødebooking og uden en ansøgning?

Ja! Denne guide viser hvordan du via  mødebooking får en jobsamtale.  Leder du efter et hardcore manuskript til mødebooking af din jobsamtale? Så læs videre. (Hvis du mere er til blød mødebooking via netværkskaffe, så læs først  min artikel med det bløde mødebooking manuskript).

Mange andre er lykkes med at sælge sig selv via mødebooking; Nu er turen kommet til dig.

Flere af mine jobsøgende kandidater har haft stort helt med at ringe op til en potentiel arbejdsgiver og mødebooke en jobsamtale. For at det skal lykkes skal du forberede dig. Du skal finde et udækket behov hos virksomheden. Det betyder at du bl.a. skal lave research lidt på virksomhedens nuværende situation. Du skal lave et manuskript, så du lettere kan målrette samtalen. Du skal også forberede dig på at håndtere de indvendinger som helt sikkert opstår i samtalen. Indlægget indeholder også lidt salgsteori som er små teknikker til at styre samtalen.

Først lidt salgsteori: BALA – Behov. Accept. Løsning. Accept

BALA står for Behov-Accept-Løsning-Accept og er udviklet af den danske konsulent og virksomhedsejer Frank Johansen. Idéen er at du først skal have arbejdsgiveren til at sige ja til et eller andet behov før at du kan bringe dig selv på banen som en ”løsning” på det behov. En køber skal først give sit accept på et behov, før du får lov til at sælge noget som helst. Dette burde mange sælgere lære.

Find et udækket behov hos virksomheden

Hvis en arbejdsgiver skal ”købe dig” skal du altså være løsningen på deres problem. Men, hvordan gør man det i praksis? Altså hvordan finder man et problem som en virksomhed måtte have? Først skal du finde et behov som virksomheden sandsynligvis har. Alle virksomheder har projekter som de har liggende i skuffen til når de får tid. Det kan være produktidéer som mangler en forretningsplan eller nye markeder som virksomheden bare ikke har tid til at bearbejde lige nu. Hvis du ser at virksomheden klarer sig dårligt på nettet og du samtidig kan hjælpe dem med kommunikation eller sociale medier, så har du en mulighed som du bør undersøge. Hvis du er verdensmester i kundeservice på telefonen og som forbruger har en konkret oplevelse med dårlig service, så kan dette også være din anledning. Vi vender tilbage til selve samtalen, men først til det meget nødvendige – nemlig, at du laver research på virksomheden.

Research på virksomheden før du mødebooker

Bel Air Aviation Gazellevirksomheder 2013

Måske har du fundet en vækstvirksomhed som har behov for dig? Så er det vigtigt, at du formår at finde relevant viden om virksomheden, inden du mødebooker. (Klik på grafikken for at åbne et nyt vindue med links til gode virksomhedsdatabaser).

Find en vækstvirksomhed som har ”medvind på cykelstien”. Virksomheder som har været nomineret til Gazellevirksomhed – men, ikke har vundet kunne være interessante (dem som har vundet bliver muligvis overrendte; men, det bør undersøges). Det kan også være virksomheder som har en unik markedsposition (noget nær monopol eller som blot er markedsledende inden for sit område) som betyder at de nok tjener gode penge. Andre indfaldsvinkler kan være virksomheder som har vundet store ordrer eller som på andre måder gør sig interessante. Det kan naturligvis også være den virksomhed som du altid har drømt om at arbejde for.

Når du har fundet en virksomhed, så er næste skridt at finde et udækket behov. Læs afsnittet ovenfor og indsæt selv dine fortrin. Lav en liste af ”problemer” eller potentialer som du mener virksomheden har og som de derfor burde kunne sige ”ja” til er en udfordring for dem. Nu er lidt mere salgsteori på sin plads, inden at virksomheden siger ”ja” til at møde dig.

Sælg dig selv: Lær arbejdsgiver at sige ”JA!”

Der er to gode råd ud over selve BALA’en når du skal sælge, som jeg vil fortælle om. Det første er, at du lære din kunde at sige ”JA”. Det andet trick fortæller jeg om under ”Lav et manuskript…”. Det første trick, er at du skal finde en række positive udsagn som du kan stille virksomheden og som du er sikker på at de vil sige ”ja” til. Når du har sagt udsagnet, kan du sige ”ikke, sandt?” og så vente på et ”ja” i den anden ende.

Eksempel på sælg dig selv via mødebooking:

Søren Supersøger, markedsføringsmand med speciale i sociale medier

Lad mig komme med et eksempel for en kandidat som gerne vil sælge sig selv som ekspert i markedsføring på de sociale medier. Vi leger at vedkommende har nogle års dokumenteret erfaring med at skabe resultater med markedsføring og branding via de sociale medier. Virksomheden som kandidaten har fundet ”har medvind på cykelstien”, men har ikke en særlig stærk tilstedeværelse på de sociale medier og de går derfor glip af de muligheder som dette indebærer. Det første spørgsmål som skal lære virksomheden at sige ”ja” kan derfor være: ”Jeg kan se at det går godt for X-virksomhed f.eks. går det særlig godt med y-produkt?”. Efter et ja på dette går vores kandidat videre med: ”Jeg kan se at en del af jeres konkurrenter har en stærk tilstedeværelse på Facebook og Twitter og får af denne vej en del gratis og positiv omtale. Jeg går ud fra at Y-virksomhed også er glade for al den gratis reklame som I kan få?”. Efter nu forhåbentlig to gange ”JA” er du godt på vej til at lære virksomheden at sige ”JA”. Ultimativt skal virksomheden sige ”JA” til at møde dig. Mere om det når vi nu går i gang med at lave et manuskript.

Lav et mødebooking manuskript: Hvad vil du sige til arbejdsgiver?

”Mit navn Søren Supersøger og jeg er optaget at skabe værdi inden for markedsføring. Der findes mange gode produkter som fortjener en bedre placering i forbrugernes øjne og det er jeg ret god til at hjælpe virksomheder med. Jeg har en lille idé som jeg gerne vil fortælle dig om. Det er en idé som kan hjælpe dig med at forbedre din virksomheds lønsomhed. Jeg går ud fra at du er meget optaget af at skabe en lønsom virksomhed, ikke sandt?”.

X: ”JA, naturligvis.”.

Søren: ”Jeg kan se at det går godt for X-virksomhed f.eks. går det særlig godt med y-produkt? Er det rigtigt?”.

X: ”JA”.

Søren: ”Jeg kan også se at en del af jeres konkurrenter har en stærk tilstedeværelse på Facebook og Twitter og får af denne vej en del gratis og positiv omtale. Jeg går ud fra at X-virksomhed også er glade for al den gratis reklame som I kan få?”

X: ”JA”

Søren. ”Det lyder som om at selvom I har succes med jeres virksomhed, så har I et stort potentiale ift. den gratis omtale, det mersalg og de øvrige goder som nye sociale medier giver. Jeg går ud fra at mersalg er noget som du går ind for?”.

X: ”JA. Vi kunne nok blive bedre.”

Ind i kalenderen!

Søren: ”Jeg er dygtig til at omdanne de sociale mediers potentiale til lønsomme tiltag. Jeg går ud fra at jeg nu har gjort dig nysgerrig og derfor vil jeg høre dig om hvornår vi kan mødes for at tale videre om dette. Har du en kalender ved hånden eller kan du hurtigt få det?”

X: ”Øh, JA” (lettere overrumplet).

Søren: ”Passer torsdag eller fredag dig bedst i denne uge?”

X: ”Fredag. Ja, der kan jeg nok finde tid”.

Søren. ”Vil det være bedst formiddag eller eftermiddag?”.

X: ”Eftermiddag.”

Søren: ”Er det bedst kl. 13 eller kl. 15?”

Luk samtalen med alternativer som er gode for dig

Det er det du gør når du spørger om ”torsdag eller fredag passer bedst”. Da virksomheden har lært at sige ”ja” er det næste naturlige skridt at møde dig”, det var det du allerede antager ved at spørge om ”har du en kalender ved hånden?”. Du har du lært en virksomhed at sige ”ja” og her til sidst i samtalen har du lært at opstille alternativer som begge er fordelagtige for dig.

Hvordan håndterer du indvendingerne i din mødebooking?

Det går langt fra altid så let som i Søren Supersøgers eksempel ovenfor. Men, du vil overraskes over hvor mange arbejdsgivere som vil blive meget nysgerrige på at møde dig efter sådan et energisk forsøg. Nu skal du klædes på til at håndtere de indvendinger der kan komme.

Kan du ikke starte med at sende mig dit cv?

Den klassiske indvending når man vil verfe en sælger af, men alligevel ikke siger helt nej er: ”Kan du ikke sende mig en brochure eller en mail på det?”. I dette tilfælde vil det måske lyde: ”Kan du ikke sende mig dit CV og så vil jeg se på det?”. Svaret er ”Jo, det vil jeg gøre. Men, mit CV siger ikke så meget om jeres behov. Og det er jo jeres behov, som er de vigtigste, ikke sandt? Så derfor vil jeg spørge hvornår vi kan mødes? Passer torsdag eller fredag i denne uge bedst?”.

Vi har ikke penge til at ansætte dig i øjeblikket

En anden hyppig indvending vil være: ”Vi har ikke penge til at ansætte i øjeblikket”. Hvis du har gjort dit forarbejde ordentligt burde dette ikke ske så tit, da du jo har prøvet at gå efter virksomheder som har økonomisk medvind. Men, du har alligevel en mulighed for at imødekomme med et: ”Du tænker naturligvis på økonomien. Det har jeg forsøgt at tage højde for i min plan. Men, det kan jeg fortælle dig mere om når vi mødes. Så derfor vil jeg spørge om du har en kalender i nærheden?”.

Jeg har ikke tid i øjeblikket

En tredje indvending er tid: ”Det har ikke tid til i øjeblikket”. Hvis du vil investere 30 min. og en kop kaffe på at mødes med mig, så vil jeg meget gerne se på hvordan jeg kan spare dig for tid som en del at det vi taler om. Men, det koster altså en kop kaffe. Så, har du en kalender i nærheden eller kan du hurtigt få det?”.

Disse tre indvendinger dækker hovedparten af de indvendinger som du måtte møde ved denne metode. Mange andre indvendinger kan ofte håndteres ved imødekommenhed og meget korte svar. Svarene skal efterfølges af at du meget gerne tale videre om dette over en kop kaffe.

Brug guiden til at træne hvordan du skaffer din næste jobsamtale

Praksis er den bedste træning. Der er nok af spændende virksomheder som slet ikke ved hvem de går glip af: Dig! Det er bare med at komme i gang. Hvis du har ris, ros eller lige frem idéer til forbedringer, så hører jeg også gerne fra dig. God arbejdslyst med at skaffe dig jobsamtaler på denne måde.

Dette var guiden til at skaffe en jobsamtale via mødebooking. Men du kan også gå lidt blødere til opgaven ved at booke et kaffemøde i stedet:

Sådan kommer du fra kaffemøde til job!

Sådan kommer du fra kaffemøde til job!

Læg en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s